Kuidas helikopteriga lennata

Kas olete kunagi unistanud helikopteri juhtimisest? Helikopteri ehk rootorlennukiga lendamine nõuab teistsuguseid oskusi kui lennukiga lendamine, kuigi mõningaid sarnasusi on. Kui lennuk sõltub õhu liikumisest tiibade kohal ja tõstejõu tekitamiseks, siis helikopter loob tõstejõu pöörlevate labade abil. Helikopteriga lendamiseks on vaja mõlemat kätt ja jalga. See juhend võib teid aidata teie reisil helikopteripiloodina.

Tutvuge helikopteri komponentide ja juhtseadistega. Lugege oma lennuki kasutusjuhendit. Siin on mõned põhilised juhtnupud, mida peate helikopteri juhtimiseks teadma. Kollektiiv on kabiini põrandale piloodiistme vasakule küljele paigaldatud hoob. Gaasihoob on keeratav käepide, mis asub kopteri otsas. tsükliline on “pulk”, mis asub otse piloodiistme ees. Sabarootorit juhivad kaks põrandal asuvat pedaali, mida tuntakse ka pöördemomendi pedaalidena.

Saage aru helikopteri võimalustest ja piirangutest. Enamik õnnetusi on põhjustatud rootorisüsteemi ülekoormusest. Enamasti juhtub see siis, kui piloodid proovivad manöövreid, mis nõuavad kõrgemat tõstejõudu kui rootorisüsteem või jõujaam suudab pakkuda.

Kasutage ühisjuhtimisseadet vasaku käega. Helikopteri tõusmiseks tõstke kollektiivi ja laskumiseks langetage seda. Kollektiiv muudab pearootori laba nurka kollektiivselt. Pearootor on helikopteri peal. Reguleerige gaasihooba. Kui tõstate kollektiivi, peate suurendama mootori pöörlemiskiirust. Vähendage kiirust, kui langetate kollektiivi. Drossel on otseselt seotud kollektiivse hoova asendiga, nii et pöörete arv on alati kooskõlas kollektiivse seadistusega. Kohandusi peate tegema ainult vajaduse korral.

Kasutage tsüklilist juhtnuppu parema käega. Tsükliline juhtkangi sarnaneb juhtkangiga, kuid on tundlik, seega tehke väga väikseid liigutusi. Edasiliikumiseks lükake tsüklit ettepoole, tagasi liikumiseks tagasi ja külgsuunas liikumiseks kummalegi poole. Tsükliline ei muuda suunda, kuhu kopteri esiosa osutab, küll aga põhjustab kopteri ette-taha kallutamist (pitch) või paremale-vasakule (rullimine).

Kasutage sabarootori pedaale jalgadega. Need kaks pedaali (või pöördemomendi pedaalid) juhivad suunda, kuhu kopter osutab, omades enam-vähem sama mõju kui lennuki pöördepedaalidel. Nina vasakule pööramiseks suurendage õrnalt survet vasakule pedaalile või suurendage vajutage paremale, et pöörata nina paremale. Lengerduspedaalid suurendavad või vähendavad jõudu, mida sabarootor tekitab, kontrollides seeläbi lengerdust. Ilma pearootori pöördemomenti tasakaalustava sabarootorita pöörleb kopter loomulikult pearootori vastassuunas.

Tõuse maha. Standardse õhkutõusmise sooritamiseks järgige neid samme: Esmalt avage gaasihoob aeglaselt, kuni jõuate õige tööpöörete arvuni. Tõmmake kollektiivi järk-järgult üles. Kui kollektiivne samm suureneb, vajutage vasakut pedaali (parem pedaal päripäeva pöörlevate pearootorite jaoks). Jätkake kollektiivi tõmbamist ja vasaku pedaali vajutamist. Reguleerige pedaali, kui lennuk pöörab vasakule või paremale. Helikopter lahkub maapinnast ja saate kasutada tsüklit. Kui jätkate kollektiivi tõmbamist ja pedaali vajutamist, reguleerige tsüklit, et lennuk õhkutõusmisel loodi. Edasiliikumise alustamiseks lükake kergelt ettepoole. Kui helikopter liigub vertikaalselt edasiliikumisele, hakkab see värisema ja nina tõmbab üles. Lükake tsüklit veidi rohkem edasi, et veenduda, et liigute edasi. Nähtust, mis põhjustab värisemist, nimetatakse efektiivseks translatsiooniliseks tõstmiseks (ETL). Kiiruse kasvades muutub rootori laba tõstmine efektiivsemaks. Oluline on seda nähtust ennetada ja seda korrigeerida. ETL-i läbimisel vähendage kollektiivset hooba ja avaldage pedaalile vähem survet. Lükake tsüklit ette, et vältida nina järsku kõrget asendit ja edasiliikumise kiiruse vähenemist. Kui olete õhku tõusnud, vabastage veidi ettepoole suunatud tsüklilist survet. Seejärel hakkab lennuk tõusma ja õhukiirust suurendama. Sellest hetkest alates kasutatakse pedaale peamiselt lennuki trimmimiseks. Enamik manöövreid nõuab ainult tsüklilise ja kollektiivse juhtimisseadise kombinatsiooni.

Hõljutage kursorit, leides tasakaalu kollektiivse, tsüklilise ja sabarootori juhtnuppude vahel. Õppige seda tegema koos instruktoriga, kes saab kasutada teisi juhtnuppe, kui harjutate neid ükshaaval ja seejärel kombinatsioonis. Peate õppima ette nägema ajavahet juhtnuppude reguleerimise ja helikopteri reaktsiooni vahel.

Ronige ja laskuge piloodi käsiraamatule vastavate kiirustega. See varieerub sõltuvalt maastikust. Järsu tõusu ajal hoidke 15-20 sõlme. Suurendage ettevaatlikult kollektiivi ja ärge ületage pöördemomendi näidiku kollast piiri.

Maanduge, hoolitsedes selle eest, et maandumissiht oleks alati nähtaval, tavaliselt veidi paremal (piloodi pool). See võib tähendada, et olete oma trimmi reguleerinud nii, et olete lähenedes veidi ühele küljele pööratud. Kui olete 0,5 kilomeetri kõrgusel, proovige olla umbes 200–500 jala (61,0–152,4 m) kõrgusel maapinnast või mis tahes takistusest oma maandumisalast. Jälgige oma õhukiirust. Umbes 0,2 km kaugusel maandumisalast aeglustage õhusõiduk kiirust 40 sõlmeni ja alustage laskumist. Kontrollige oma laskumiskiirust. Olge ettevaatlik, et teie vertikaalkiirus ei ületaks 300 jalga (91,4 m) minutis. Vertikaalset kiirust saab reguleerida, rakendades vajalikku kogust kollektiivi. Maandumisala servale lähenedes aeglustage järk-järgult 30, seejärel 20 sõlmeni. Õhukiiruse vähendamiseks peate võib-olla tõstma nina üles. See varjab hetkeks teie vaate maandumisalale. Maandumisalale jõudes liikuge edasi, sest enne hõljutades on triivimist palju raskem kontrollida ja sihtmärgile maanduda. Kui koht, kuhu soovite maanduda, näib libisevat lennuki nina alla, saate seejärel kollektiivi vähendada. Aktiveerige seisupidur. Hoo vähendamiseks kergendage tsüklilist tagasiliikumist ja seejärel kõrguse tasandamiseks edasi. Hoidke laskumiskiirus võimalikult madalal reguleerige kollektiivi sobivalt. Kui olete maapinnaga kokku puutunud, kontrollige, kas seisupidur on sisse lülitatud ja seejärel vähendage kogu võimsust.